جلسه بعد
ریا در برابر اخلاص است.
ریا را به چهار دسته تقسیم می کنیم.
یکی اینکه نیت بالکل ریا باشد.
دیکری اینکه بعد از قصد ریا قصد ثواب هم داشته باشد .
بعدی مرائی نصف به نصف نیت دارد به طوری که اگر یکی از موارد نباشد کار را انجام نمی دهد.(((مرائی یعنی ریا کننده)))
چهارم اینکه اصل قصد تقرب است ولی هنگامی که کسی بفهمد عمل را بهتر و با نشاط تر انجام میدهد.این آخری را فقط چند تا از علما گفته اند که اصل عمل باطل نمی شود.ولی اکثرعلما همه را شرک می دانند و موستوجب عقاب!!!
علی ع می فرماید:
مرائی سه حالت دارد:
ینشط اذا رءا ناس
یکسل اذا وحده
و یحب ان یحمد فى جمیع اموره
قال الصادق (ع): « للمرائی ثلاث علامات، یکسل اذا کان وحده و ینشط اذا کان الناس عنده و یتعرض فی کل امر للمحمدة »