:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 364381
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
جلسه 238----------‏920111---------------------------هنر و زیبا بینی کشف است یا خلق؟اکر خلق هم باشد مسبوق به کشف استبتهون کر بوده!!! ولی تمام هستی موسیقی است!!! امواج دریا موسیقی است. کوه و صحرا هم همینطور.زیبایی زیبا از بی قیدی می آید.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 22:59
داستان مجنون و پادشاهجلسه 237---------920110(داستان اینگونه بود که پادشاه عده ای زیبارو که از لیلی بسیار زیباتر بودند را در نزد مجنون آورد و گفت چرا هنوز عاشق لیلی هستی؟)------------------------------------عشق رمز وحدت است.عاقل خود را دور از معقول می بیند.ولی عاشق خودش را با معشوق یکی می بیند. ایا معشوق ، عشق دارد یا عشق است؟دارایی را می توان بخشید.عاشق تمام شئون
چهارشنبه 27 12 1393 22:59
جلسه 236920109-------------------------ان عابد عجله کرد.خواست یکباره از بوی به کوی برسد و جهش کند.اکر صبر می کرد دچار این مشکل نمی شد.تا نداری طاقت بوی مرا        ****       ادعا بیخود نکن کوی مراعطیاب بقدر قابلیاتراه باید طی شود. سوال:عالم در مکان است یا مکان در عالم است؟ همین طور زمان.نسبت لحظه
چهارشنبه 27 12 1393 22:58
حکایت حضرت عیسی با مرد عاشق و مسجدشجلسه ٢٣٥ ٩٢٠١٠٨--------------------------------کوی معبود کنایه از وصال است. منظور از  در خون غلطیدن و عدم وجود گُل در شعر ، فنا است. بهار باعث می شود قابلیت های درون بیرون بیاید. حضرت مسیح روح محض و دم است. درون همان فکر است. ‏ اکاهی به زمان تفکر است. اشیاء چون به گذر زمان توجه ندارند زم
چهارشنبه 27 12 1393 22:58
جلسه 234920107این جلسه از آن جلسات بسیار عالی برای من بود.---------------------------------به محظ افرینش عقل ، خدا با او صحبت کرد. استنطاق کرد. استنطاق به نطق در اوردن است. سخن فقط حرکت هوا یا لفظ نیست.سخن ادراکی و عاقلانه است.نطق عارض عقل نیست. ذات عقل است.باطن سخن ادراک و عقل است.اولین ظهور خدا در عقل است.کار عقل اطاعت خداست.عقل بدون معقول نمی شود.عقل تا افریده شد م
چهارشنبه 27 12 1393 22:58
نکته برداری های جلسه 233 برنامه تلویزیونی معرفت6فروردین92(دوستان توجه داشته باشند که این فقط نکته برداری های بنده است و برای این است که اگر مطلب به نظر شما جالب بود ، متن جلسه یا صدا و فیلم جلسه را خودتان دانلود بفرمایید و استفاده کنید)-----------------------------رابعه بنیانگذار عرفان عاشقانه بعد از دوران عرفان زاهدانه عشق به معرفت منتهی میشود. کسی که صنع را می
چهارشنبه 27 12 1393 22:57
جلسه 232‏٥ فروردین ٩٢عقل محدود است از این جهت که بعضی چیز ها را نمی داند.وبی کران است جون خودش می فهمد این را .و بعد هم می تواند از آن حد بگذرد.از صانع به صنع امدن برهان است و همه ی صنع بدست میاید.برعکسش میشه دلیل که سخت است .مسیحیان میگویند عیسی جسد حق است.ولی در قران امده است تمثل است.خدا مثل ندارد ولی تمثل دارد.هبوط در حضرت ادم هم بود.شکل از بی شکلی میاد.نقطه ب
چهارشنبه 27 12 1393 22:57
جلسه 228  و 229**صحبت سالک فکرت با خاک در شعر عطار**تامل یعنی اندیشه با آرزو.اندیشیدن به اینده و سرانجام کار. انسان بودن بزرکترین مسیولیت روی زمین است.و کسی غیر از انسان مسئول نیست . حتی خدا        **لا یسیل است خدا** ما باید حلم و تامل را از خاک یاد بکیریم که نجاست بهش می دهند و خاک گل بیرون می دهد.خاک مادر و مهد و دا
چهارشنبه 27 12 1393 22:55
جلسه 228  و 229**صحبت سالک فکرت با خاک در شعر عطار**تامل یعنی اندیشه با آرزو.اندیشیدن به اینده و سرانجام کار. انسان بودن بزرکترین مسیولیت روی زمین است.و کسی غیر از انسان مسئول نیست . حتی خدا        **لا یسیل است خدا** ما باید حلم و تامل را از خاک یاد بکیریم که نجاست بهش می دهند و خاک گل بیرون می دهد.خاک مادر و مهد و دا
چهارشنبه 27 12 1393 22:55
جلسه 228  و 229**صحبت سالک فکرت با خاک در شعر عطار**تامل یعنی اندیشه با آرزو.اندیشیدن به اینده و سرانجام کار. انسان بودن بزرکترین مسیولیت روی زمین است.و کسی غیر از انسان مسئول نیست . حتی خدا        **لا یسیل است خدا** ما باید حلم و تامل را از خاک یاد بکیریم که نجاست بهش می دهند و خاک گل بیرون می دهد.خاک مادر و مهد و دا
چهارشنبه 27 12 1393 22:55
جلسه ٢٢٧هر موجودی مظهر یک یا حداکثر چند صفت از صفات خداست.ولی انسان مظهر تمام صفات خداست.خاک گفته میشود خمیر دست خدا بوده است.البته هر جه که منصوب به خداست گذشته و حال و اینده ندارد.مثل خلقت مدام."کل یوم هو فی شان" ما نمیتوانیم بدون زمان و مکان فکر کنیم.ایا زمان خارج از ماست یا انفسی است؟حیوانات ، گذشته و تاریخ نمی فهمند.اگوستین،‏ یک قدیس مسیحی، گفته چون ما خاط
چهارشنبه 27 12 1393 22:54
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SAجلسه 225911118حیوانات باید و نباید ندارند.غریضه اشتباه و اختلاف ندارد.حیوانات تمدن و فرهنگ و تفاوت نظر ندارند.( مثلا تا گشته می شود می خورد و این در تمام دنیا یکسان است ، اینطور نیست که یک شیر در جایی اینجور نباش
چهارشنبه 27 12 1393 22:54
جلسه 224-11----------- اسفند 91دکارت گفته است: ریشه ی درخت علوم در الاهیات است. سوال پرسیده می شود که ریشه ی الاهیات در کجاست ؟ پاسخ : در وجود !موجود بدون وجود معنی ندارد.علم ریاضی و طبیعیات تعین هستی است . و همین صرف نظر از تعینات می شود الاهیات .هستی در تاریخ و زبان تعین می یابد .زبان ظهور اندیشه است.این زبان ظهور آن زبان است.زبان یعنی انتقال مفاهیم.تمامی
چهارشنبه 27 12 1393 22:53
جلسه 223حکمت ریشه در کلمه ی محکم و استحکام دارد.حکمت همان خیر کثیر است که در قرآن به آن اشاره شده است . حکمت نظری: شناخت اشیا آنچنان که هستند.حکمت عملی : شناخت اشیاء آنچنان که باید باشند.حکمت نظری و عملی یعنی : مقام ثبوت و اثبات ، ذهن و عین ، phenomena    وMena   ، ماهیت و موجود. ذهن از شئون من است پس من در آن نمی گنجد. "باید
چهارشنبه 27 12 1393 22:52
جلسه 222مفاتحه ذهن: اتصال دو روح. مرج البحرین!روح در نفس خودش گشاده است ولی با پذیرفتن صورت های دنیوی بسته ، منجمد و فقل می شود و دیگر نمی توان در آن چیزی قرار داد .( بل قلوبهم قفل )ذهن ظهور قلب است.تعصب گفتگو را منجمد می کند.ابن سینا نیز شهود داشته است و عارف بوده است.شهودی که ابن سینا داشته با دیدن یک حوری فرق می کند.عقل هم می بیند . اصلا عقل است که می بیند.گاهی بدون وا
چهارشنبه 27 12 1393 22:50
خلاصه برنامه معرفت-جلسه 221خواجه نصیر فیلسوف گفتگو---------------------نامه صدرالدین غونوی  عارف بزرگ و فرزند خوانده ی ابن عربی به خواجه و گفتگوی آنها.یک فیلسوف غربی : شیطان همیشه در جزئیات است. در گوش و چشم و خیال و وهم . کلیات عالم عقل است ، عقل مرسلات.اتصال واقعی بین دو روح انجام می گیرد نه در جسم . از طریق فکر . و بعد از اتصال بین آنها وحدت حاصل می شود!
چهارشنبه 27 12 1393 22:50
خلاصه هایی از برنامه معرفت ( استاد ابراهیمی دینانی )جلسه 220---------------شعر هجومی است که نمیدانی از کجاستبدون صغرا کبراستاولین زبان بشر است بی اعتبار نیست.مرجع دارد.تجربه ی حالات درونی است.که در آزمایشکاه قابل تجربه نیست.ذوقی است.شیخ میگوید حتی از جنس ایمان و کشف هم نیست!!!!!!!!شهود و معاینه ای بی واسطه است.مقام فناست.نور خورشید به او بی واسطه است.عب
چهارشنبه 27 12 1393 22:49
***************تقوا.شرح شعر سعدی***********************نکاتی از برنامه تلویزیونی معرفت----جلسه ٢٠٦------٢٨ مهر ٩٢******این هم از دومین جلسه فوق العاده که قولش را داده بودم. تقدیم به شما خوبان.-----------------------------------تقوا یعنی نگه داشتن خود. انسان مثل سایر موجودات  ماهیت مشخص و ثابت ندارد.فصل منطقی دارد .فصل  اشتقاقی اش مجهول است. هر حیوانی
چهارشنبه 27 12 1393 22:49
*******نکاتی از بزنامه ی تلویزیونی معرفت.جلسه ٢٠١*******٢٤ شهریور ٩١************جلسه فوق العاده زیبا**************‏ شرح حکایتی از سعدی----------------------------زبان دراز ، یعنی درازی سخن نه عضله زبان.در سخن هم ، لفظ ثابت و معین است و این "معنی" است که دراز است.وسیله اندازه گیری این درازی هم متر و دماسنج و... نیست!خوبی و بدی زبان بی اندازه و بی حد و بی نهایت است.در روایا
چهارشنبه 27 12 1393 22:48
X