:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377927
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
قرآن پیشوای ماست یا ما پیشوای قرآن؟=====================سلام،نکته ای که لازم می بینم بیان کنم این است که ما نباید خود را امام قرآن قرار بدهیم.به صورت خلاصه ما در مواجهه با کلام الله دو حالت داریم:1.      حرف در دهن قرآن بگذاریم.2.      ببینیم قرآن چه گفته.حالت اول این است که ما مسائلی که در ذهن داریم را سعی کنیم با آیات قرآن
دوشنبه 28 2 1394 23:13
بررسی واژه ی "هوا" در کلام الله المجید ===================== سلامابتدا آیاتی که در آن کلمه ی هوا به کار رفته است را می آوریم:وَالْمُؤْتَفِکَةَ أَهْوَىٰ ﴿النجم: ٥٣﴾ در اینجا به نظر می رسد از ریشه ی "ه+و+ی" به صورت فعلی استفاده شده باشد و در ترجمه ها "پرت کردن(به سمت پایین)" ترجمه شده.بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ ﴿النجم: ١﴾ باز هم به صورت فعل
کدام خود؟============سلامیک نکته کلیدی در فهم مسائل هست که به نظر من در فلسفه و در تدبر در قرآن و کلام بزرگان به درد بخور هست. مقدمه=======متاسفانه مشکلی که اکثرا ما داریم این است که به یک سری شستشوهای مغزی دچاریم.شستشوهای مغزی ای که شاید کسی از روی قصد و غرض به ما اعمال نکرده باشد ولی ما آن را گرفته ایم.عاداتی که همواره همراه ماست. نه عادات رفتاری روزمره. بسیار عم
علم ساختنی نیست یافتنی استبخشی از حدیث بسیار بسیار بسیار عالی عنوان بصری ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ: مَا مَسْأَلَتُکَ؟! فَقُلْتُ: سَأَلْتُ اللَهَ أَنْ یَعْطِفَ قَلْبَکَ عَلَیَّ، وَ یَرْزُقَنِی‌ مِنْ عِلْمِکَ. وَ أَرْجُو أَنَّ اللَهَ تَعَالَی‌ أَجَابَنِی‌ فِی‌ الشَّرِیفِ مَا سَأَلْتُهُ. فَقَالَ: یَا أَبَا عَبْدِاللَهِ! لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ؛ إنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ
پنج شنبه 17 2 1394 18:38
دو شیطان به ازای هر فرزند انسان به چه اشاره دارد؟یا این رقم "دو" به صورت دقیق است یا نسبی؟ اگر نسبی که هیچ. ولی اگر دقیق است باید پرسید که چطور است که به ازای هر انسان دو جن شیطان؟ آیا این نسبت دقیق حاکی از یک رابطه بین این دو نیست؟ یعنی اینکه به محض پیدایش یک انسان ، خود به خود دو جن شیطان هم با او متولد می شوند. این شاید این را برساند که آن دو شیطان یا جن و آن انسان رابطه ای جدایی نا
آتش یک چیز است یا چند چیز؟بنده معتقد به این هستم که جنس ممکن است یک چیز باشد ولی مرتبه و شدت می تواند تاثیر گذار باشد. یعنی آتش هم می تواند فیزیکی باشد و هم غیر فیزیکی. + آتش هم می تواند 10 درجه باشد و هم می تواند 500 درجه باشد.آتش نمرود علیه حضرت ابراهیم(ع) دنیوی بود یا اخروی؟آیا آتش اشاره شده در سوره فقط آتشی مادی بوده یا اینکه هم آتش مادی بوده و هم آتش غیر مادی؟ یعنی اینکه آیا ف
شیطان که جن است قدرت مشارکت در مال و نطفه انسان ها را دارد وَ شَارِکْهُمْ فىِ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَاد ... (اسراء : 64) (در روایت آمده است نشانه ی مشارکت ابلیس در نطفه این است که اگر محبت ما اهلبیت را عرضه کنید شخص نمیپذیرد)مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ (فَلَمْ یَذْکُرِ) اللَّهَ عِنْدَ الْجِمَاعِ وَ کَانَ مِنْهُ وَلَ
زمان و مکان پیدایش آدم و ابلیس دنیوی نبوده؟ آتش و خاک آنجا هم همین طورآیا آن زمانی که ما در قرآن می خوانیم مربوط به خلق آدم و ورود و خروج ابلیس به صف ملائکه و سجده فرشتگان بر حضرت آدم و هبوط حضرت آدم و ... آیا این ازمنه روزها و سالهایی است که با چرخش خورشید و ماه و زمین اندازه گیری می شود؟ یا با چرخش چیز دیگر؟ یا اینکه اصلا جنس آن قبل و بعد بودن ها ، قبل و بعد بودن مرتبه ای است و کلا د
دلیل مادی نبودن آتش جهنمغضب آتش استحضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) فرموده اند: غضب آتشی است مشتعل، کسی که خشم خود را فرو نشاند، آن آتش را خاموش کرده است و آنکس که غضب خود را به حال آزاد گذارد خود اولین کسی است که در شعله های آن خواهد سوخت. منبع: فهرست غرر، ص 292پاسخ شهوت و غضب جنود شیطان اند نه خود شیطانبر اساس روایات شهوت و غضب جنود جهل و مورد استفاده ی شیطانند اما اینکه بگوییم
دلایل مادی بودن آتش سازنده ی جنآنچه که تکامل دارد مجرد نیستاستماع قرآن و دعوت پیامبر ص توسط اجنه و ایمان آوردن آنان قُلْ أُوحِىَ إِلىَ‏َّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجِْنّ‏ِ فَقَالُواْ إِنَّا سمَِعْنَا قُرْءَانًا عجََبًا(جن: 1) وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الهُْدَى ءَامَنَّا بِهِ فَمَن یُؤْمِن بِرَبِّهِ فَلَا یخََافُ بخَْسًا وَ لَا رَهَقًا(جن: 13) موجود مجرد اصلاً تکامل
دو شیطان به ازای هر فرزند انسان به چه اشاره دارد؟یا این رقم "دو" به صورت دقیق است یا نسبی؟ اگر نسبی که هیچ. ولی اگر دقیق است باید پرسید که چطور است که به ازای هر انسان دو جن شیطان؟ آیا این نسبت دقیق حاکی از یک رابطه بین این دو نیست؟ یعنی اینکه به محض پیدایش یک انسان ، خود به خود دو جن شیطان هم با او متولد می شوند. این شاید این را برساند که آن دو شیطان یا جن و آن انسان رابطه ای جدایی نا
اجنه فرزند دارند و فرزند داشتن خاصیت مادی است فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ کاَنَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِن دُونىِ وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوُّ بِئْسَ لِلظَّلِمِینَ بَدَلًا(کهف: 50)پاسخالبته می دانیم که متعلم در حکم ابن است.اجنه قدرت رویت اینجهانی دارند إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنّ
دشمن در منابع اسلامی هم در مورد شیطان به کار گرفته شده و هم در مورد شهوت و غضباز طرف دیگر گفته شده که خشم و غضب و نفس خودشان آتش و عذاب و دشمن هستند! و همینطور گفته شده که از بدترین انواع عذاب هستند. و از شیاطین هم به عنوان عدو یاد شده. البته نه عدو بدن انسان! در قرآن گفته نشده که شیطان عدو بدن شماست . گفته شده که شیطان عدو خود شماست. این هم دلیل دیگری است بر هم سنخ بودن شیطان و غضب .
آیا انرژی مادی است؟اگر گفته شود که جن از انرژی ساخته شده و انرژی ماده است . من از درخواست می کنم که اگر می شود ماده بودن انرژی را اثبات کنید. چون من به چیزی می گویم مادی که جسم داشته باشد. حجم داشته باشد و فضا را اشغال کند . وزن و جرم داشته باشد. قابل رویت باشد.  جسم مادی یک صورت می پذیرد نه چند صورتبرای اینکه طبق روایات و داستان ها جنیان به چندین صورت مادی خود را نشا
اگر جن مادی بود حرارتش را احساس می کردیمبرای اینکه در برخورد ها و شنیده هایی که در مورد جنیان بوده ( چه روایات چه داستان هایی از بزرگان چه حرف ها و داستان های عامیانه ) به هیچ وجه خبری از احساس گرما و آتش و خصوصیات آتش مادی نبوده ( البته چرا یک موردی بود در مورد چاهی که می گفتند که حضرت علی (ع) به جنگ جنیان رفته و در ابتدای آن داستان/روایت این بود که جن های کافر انسان ها را می سوزاندند
وسوسه شیطان به قلب انسان مادی نمی تواند باشدبرای اینکه وسوسه که کار شیاطین است بعد معنوی دارد. ( البته جواب می تواند این باشد که انسان ها هم وسوسه می کنند ولی باز یک جوابی بر این جواب هست که باید گفته شود و بررسی شود ) پاسخ: نتیجه نباید گرفت که پس هردو غیر مادی اند بلکه نتیجه این است که هر دو مادی اند جهنم از عمل انسان است و غیر مادی و نیز تاثیر هم نشینی با شیطان برای اینک
دلایل مادی نبودن آتش جنس جناگر آتش دنیوی بود معادل کلمه خاک بودباید توجه شود که خداوند از چندین عنصر در قرآن استفاده کرده است. آب و باد و خاک و آتش از این عناصر هستند. ولی اگر بخواهیم بگوییم که جن که از آتش است، از جنس آتش دنیوی است! با کلام خدا (به نظر می رسد که) مخالفت دارد.1-  انسان که بدنش از فسفر و منیزیم درش هست تا کربن و آب در قرآن گفته شده که از خاک آفریده شده است. اگر
دلایل مادی نبودن آتش جنس جناگر آتش دنیوی بود معادل کلمه خاک بودباید توجه شود که خداوند از چندین عنصر در قرآن استفاده کرده است. آب و باد و خاک و آتش از این عناصر هستند. ولی اگر بخواهیم بگوییم که جن که از آتش است، از جنس آتش دنیوی است! با کلام خدا (به نظر می رسد که) مخالفت دارد.1-  انسان که بدنش از فسفر و منیزیم درش هست تا کربن و آب در قرآن گفته شده که از خاک آفریده شده است. اگر
دلایل خاکی نبودن انسانآیا واقعا انسان از خاک است؟ یا بدن انسان؟آیا اصل جنس انسان از گوشت و استخون است؟ یا در ادامه تکاملش گوشت و استخون می آورد؟! آیا انسان از خاک است یا بدن انسان؟شاید منظور از خاک دنیاستممکن است اصلا منظور از خاک دنیا باشد که در این صورت نمی توان گفت شیطان مادی است!آیا آب حیات همه چیز آب دنیا است؟ آیا گِل مورد اشاره در آیات خصوصیات مادی را دارد؟ام
چرا این بحث را دنبال کنیم؟

بررسی این مطلب خوب است از این جهت که مسئله ی دشمن شناسی بسیار مهم است.همینطور در خلال بحث خودآگاه و ناخودآگاه بحث خودشناسی و عرفان هم پیش می آید

عذاب شیاطینجن موجودی مادی است و درجهان ماده زندگی میکند .وقتی حیات موجودی این جهانی است ، چطور جنس خلقتش اخروی است ؟    بررسی واژه اسفل(۱) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿التین: ٥﴾  گویا انسان رد شده به سمت اسفل به جز مومنین!(۲) قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْیَانًا فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ ﴿٩٧﴾ فَأَرَادُوا بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْف
استاد دینانینگه کن که پروانه سوزناک چه گفت ای عجب گر بسوزم چه باک مرا چون خلیل آتش انر دل است که پنداری این شعله بر من گل است دکتر دینانی: توجه کنید می گوید آتش در دل داشت، آتش در دل حضرت خلیل بود و حالا آتش دل یعنی چه؟ آتش دل یعنی عشق یعنی حضرت خلیل عاشق حق بود خلیل الرحمان بود خلیل یعنی عاشق یعنی دوست، آتشی در دل داشت و این آتش با آتش بیرون مناسبت داشت و بلکه بالاتر عرض کنم نه اینکه
شیطنت شیطان خواست و دستور خداستعَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنِ الْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمّدٍ الْهَمْدَانِیّ وَ مُحَمّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْعَلَوِیّ جَمِیعاً عَنِ الْفَتْحِ بْنِ یَزِیدَ الْجُرْجَانِیّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ إِنّ لِلّهِ إِرَادَتَیْنِ وَ مَشِیئَتَیْنِ إِرَادَةَ حَتْمٍ وَ إِرَادَةَ عَزْمٍ یَنْهَى وَ هُوَ یَشَاءُ وَ یَأْمُرُ وَ هُوَ لَا
عَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنِ الْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمّدٍ الْهَمْدَانِیّ وَ مُحَمّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْعَلَوِیّ جَمِیعاً عَنِ الْفَتْحِ بْنِ یَزِیدَ الْجُرْجَانِیّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ إِنّ لِلّهِ إِرَادَتَیْنِ وَ مَشِیئَتَیْنِ إِرَادَةَ حَتْمٍ وَ إِرَادَةَ عَزْمٍ یَنْهَى وَ هُوَ یَشَاءُ وَ یَأْمُرُ وَ هُوَ لَا یَشَاءُ أَ وَ مَا رَأَیْتَ أَنّهُ نَهَى آ
آیا انسان از خاک است؟ یا از آب؟ یا از گل؟ یا از هوا؟ یا ...باید دید اینکه خدا می گوید که ما از خاک هستیم منظور چیست؟ خدا در جای دیگر می فرماید حیات ( زندگی ) همه چیز از آب است! یا اینکه می فرماید همه چیز را از آب ساخته است.( و الله خلق کل دابه من ماء ) می فرماید ما آب را از آسمان نازل می کنیم و روییدنی ها را بدان می رویانیم. وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا ب
حرص و حسد نمونه هایی از عذاب و آتشچیزهایی هست که ما می شناسیم ولی اسمی برای آن نداریم. خداوند اگر بخواهد آن را برای ما بیان کند بوسیله ی اسم هایی که می شناسیم مثالش را بیان می کند. ----------------------------- شنیده اید که بعضی وقتها می گویند فلانی از حرصش داشت آتش می گرفت؟نتیجه ی آن حرص و غضب در درون انسان آتش است. واقعا هم آتش است و همانطور که آتش مادی بدن انسان را می سوزاند ، آن
آیا حرکت طبیعت هم می تواند عذاب باشد؟باید یک مقدار فکر کنیم ببینیم سوختن دقیقا چه معنی ای می دهد؟آن آیاتی که لیست کردم به نظرم خروجی های خیلی قشنگی می دهد. یک جا گفته که مدام بدبخت هایی که تو عذاب اخروی گیر کرده اند پوست و بدن جدید می آورند ( جلد جدید ) و مدام این بدن جدید می سوزد!این موضوع را اینجا نگه داریم. -------------------------------------- از طرف دیگر فیلسوفانی که در مور
جنس های دیگر عذاباول باید این مسئله مشخص بشود که ایا آن آتش و سوختن که خدا در قرآن فرموده همین آتش و سوختنی هست که ما می شناسیم شاید مقصود از سوختن حسرت خوردن باشد!!!عذابی به نام فراق یار (دوری از خدا)یا الهی و سیدی و مولای و ربی، صبرت علی عذابک، فکیف اصبر علی فراقک،و هبنی صبرت علی حر نارک، فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک، ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک.گیرم ای معبود و اقا و مول
آیا خاک و آتشی که انسان و جن از آن آفریده شده خاک و آتش دنیوی است؟خاکی که حضرت جبرئیل از زمین گرفت به آسمان هفتم برد، چگونه؟آتش در آسمان پنجم بود و به زمین می آید، چگونه؟آیا ازل و ابد یکی از روزهای این دنیا و بهشت و جهنم یکی از مکان های این دنیا و آخرت درون این دنیا است؟باید دید منظور قرآن از خاک چیست؟آیا منظور از خاک شن و ماسه است؟ یا منظور از خاک کلیه ی عناصر جدول مندلیف است؟
آیا نسبت سوختن به جن نسبت ضربه با سنگ بر بدن انسان است؟·         انسان با ضربه خوردن توسط خاک سفت شده آسیب می بیند، فلذا می توان گفت که به همین نحو آتش می تواند برای آزار و آسیب به اجنه کافی باشد.-          آن کاری که اجر بر سر انسان انجام میدهد شکستن سر و خونریزی است و نهایت مرگ ناشی از خونریزی است
X