:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 362166
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی

دشمن در منابع اسلامی هم در مورد شیطان به کار گرفته شده و هم در مورد شهوت و غضب

از طرف دیگر گفته شده که خشم و غضب و نفس خودشان آتش و عذاب و دشمن هستند! و همینطور گفته شده که از بدترین انواع عذاب هستند. و از شیاطین هم به عنوان عدو یاد شده. البته نه عدو بدن انسان! در قرآن گفته نشده که شیطان عدو بدن شماست . گفته شده که شیطان عدو خود شماست. این هم دلیل دیگری است بر هم سنخ بودن شیطان و غضب .

پاسخ: دشمن خدا تکوینی نیست ولی تشریعی چرا

خداوند دشمن تکوینی ندارد چرا که همه ی قدرتها ی تکوینی از آن اوست ولی دشمن تشریعی می تواند داشته باشد چرا که موجوداتی خلق نمودند که قدرت مخالفت با ارده ی تشریعی اش را دارند.

 

در قرآن  آتش عذاب و آتش جن ها یک جور استعمال شده

برای اینکه اسم عذاب و جنس جن ها هر دو در قرآن و روایات یک چیز آمده است. "نار" و هر دو اضافه ی "سموم" هم دارند. البته جنس عذاب علاوه بر سموم با اضافات دیگر نیز آمده از جمله حریق ، لهب ، ( البته این دلیل پاسخ داده شد و ادامه دارد و باید بررسی بیشتر شود )

از طرف دیگر اشاراتی که در مورد حطم ، حطب و وقد بود و اینکه سخنی از یکی از مفسران قرآن به عنوان تحقیق در مورد این واژه نقل کردیم ( آیت الله جوادی آملی ) که در آن "حطب" را که شیاطین جن باشند را هم آتش گیر و هم آتش زن و هم "خود" آتش جهنم معرفی کرده بودند! ( اگر درست خاطرم باشد ) که از این می توان استنباط کرد که جنس آتش وجودی شیاطین همان جنس آتش عذاب اخروی است. ( یا لا اقل هم اخروی و هم دنیوی )
X