:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377935
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
گزیده هایی از بیانات بانو امین در خصوص نور – جلسه 1=======================همان طور که قبل از دیدن اشیاء نورشان را قبلشان می بینیم همین طور مَا رَأَیْتُ شَیْئًا إلَّا رَأَیْتُ اللَهَ قَبْلَهُ وَ مَعَهُ وَ بَعْدَهُولیکن نمی فهمیم به خاطر اینکه علم به علم خودمان نداریم. نمی دانیم که می دانیم. حیوانات هم خدا را می بینند و علم به علم ندارند. ما باید کاری کنیم که علمی که خدا در فطرتمان گ
پنج شنبه 28 12 1393 1:55
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏324 ==================================آنجا که حضرت رسول(ص) می گو ید ما عرفناک حق معرفتک به زبان نبوت و به صورت ظاهری است ولی آنجا که می فرماید من رانی فقد راء الحق یا حضرت امیر می فرماید خدایی که نبینم نمی پرستم به زبان ولایت و باطن است.ظاهر را باید در مظهر دید. اگر توجه خدا به اشیا نبود اشیا نبودند. توجه از وج
پنج شنبه 28 12 1393 1:53
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  322========================***شاعرِ حکیم، منطق تخیل و منطق تعقل را در هم آمیخته و تنها در ساحت بالاتر که محیط است این کار شدنی است که آن وحدت و یکانه پرستی است.******چیست توحید خود آموختن // خویشتن را پیش واحد سوختن.******عقل رسیدن به وحدت است.*** خیال کثرت بین است. در توحید تعقل و تدین و تخیل یکی می شود و کثرت در در
پنج شنبه 28 12 1393 1:53
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  322========================***شاعرِ حکیم، منطق تخیل و منطق تعقل را در هم آمیخته و تنها در ساحت بالاتر که محیط است این کار شدنی است که آن وحدت و یکانه پرستی است.******چیست توحید خود آموختن // خویشتن را پیش واحد سوختن.******عقل رسیدن به وحدت است.*** خیال کثرت بین است. در توحید تعقل و تدین و تخیل یکی می شود و کثرت در در
پنج شنبه 28 12 1393 1:52
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  321========================هر حیوانی آوای مخصوص به خود دارد که مختص اوست و با آن شناخته می شود و غریضی و طبیعت اوست. ولی انسان با سخن شناخته می شود که در بدو تولد نمی داند و بعد یاد می گیرد!!! از کجا می آموزد؟ ار بیرون.!!!پس انسان درون و برون دارد و می داند که برونش غیر از درونش است.!!! بیرون حیوانات بیرون از پوستشان ا
پنج شنبه 28 12 1393 1:50
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  320 --- در فضیلت سکوت. از نصایح به جمشید شاه========================انسان اجتماعی است ولی یک خلوتگاه دارد که جز خودش و خدا کسی در آن راه ندارد: سر سویدا. خلوت و جلوت.کلام انسان از خلوتش با محاسباتی که می کند می آید.سه چیز در همه هست: حقیقت و زیبایی و خوبی. که همه اینها را دوست دارد و اینها نهاد زندگی آدم است.صدق و کذ
پنج شنبه 28 12 1393 1:50
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  318========================از ترکیب "هست" و "باید" حرکت ایجاد می شود. باید ناشی از عقل است. دور انسان از حق است به هیولا و به حق. یعنی کل هستی. انسان مرکز دایره هستی است. ((در خلاصه سخنرانی آیت الله تهرانی توجه شود که ایشان قوس صعود و نزول را با قرآن نازل و قرآن(دعای) ساعد تفسیر می کردند. با درست دانستن هر دو این عزیزان
پنج شنبه 28 12 1393 1:50
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  317========================جایی که جلال تجلی کند چیزی غیر از حق نیست. ولی تجلی جمال در دریا و صحرا هست.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
پنج شنبه 28 12 1393 1:49
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  315=======================مستوی القامه معنی دومی می دهد که انسان حرکت عمودی عقلانی دارد.!!!عقل بر تاریخ است نه برعکس.برای کنترل وهم باید با عاقلان هم نشین شد.هیچ کس از باطل و شقاوت خوشش نمی آید بلکه نمی داند که نمی داند و توهم دارد.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
پنج شنبه 28 12 1393 1:49
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  314=======================          جـهـت از دیـده چـون نـهـان بـاشد؟//          دیــدن  بــی‌جـهـت چـنـان بـاشـد          از  نــبــی جـز نـفـس نـبـود آنـجـا//  &nb
پنج شنبه 28 12 1393 1:49
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  311=======================شاه بدان صید چنان صید شد//کش همگی بسته ی آن قید شد***پایین به بالا راه ندارد. بلکه  اگر بایین آماده باشد بالا خودش به سراغش می آید.*** عنایت ، حبه ، جود. تمام این عالم شکار است. عالم تنازع بقاست.تعالی شکستن قیود است. دنیا یعنی خواستن آن. در قید آن بودن است.  دنیا یعنی پست تر. (مثل
پنج شنبه 28 12 1393 1:49
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  310=======================این دنیا عالم مزج و ترکیب است. بدی و خوبی مطلق درش نیست. البته انسان هایی مثل کافکا بدبین مطلق بوده اند و از طرف دیگر اولیا می گویند ما رایت الا جمیلا***آهنگری که بر آهن می کوبد به آن دارد می گوید خودت را با خیال من تطبیق کن.*** نقاش به رنگ ها و کاغذ همین را می گوید. شاعر هم همینطور.داستان ح
پنج شنبه 28 12 1393 1:49
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏٢٩٥ - ‏٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند. تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
پنج شنبه 28 12 1393 1:47
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏296-29 فروردین٩٣=================================فارابی مدینه فاضله ای معرفی می کند که در آن حکومت با حکیم و حکمت است.فارابی سرّ انبیا را هوش آنها می داند.!!!Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
پنج شنبه 28 12 1393 1:47
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏299=======================فارابی یک کتاب دارد به نام کتاب "حروف"."از" و "تا" به چه معناست و آیا مصداق دارد؟ربط: هوا گرم است. "است" یعنی ربط. ‏ ما هنگام نگاه کردن به اشیا مولکول و سلول نمی بینیم. ***بلکه مرتبط شده ها را می بینیم.***ربط چیست و رابط چیست؟آن زیبایی که در کل مشاهده می شود برای قانون مند بودن
پنج شنبه 28 12 1393 1:47
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  308=======================سخن بر سه حالت است:·         سخن معاشرت·         سخن ذکر·         تفکر تفکر و تذکر انسان را از سطح زندگی بالا تر می برد.ذکر فکر را به کذشته و آینده می برد.
پنج شنبه 28 12 1393 1:47
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  309=======================جدی را نباید بازی گرفت بلکه بازی را باید جدی گرفت. مثل فوتبال.دل از مـن بـرد و روی از مـن نـهان کرد// خــدا را بـا کـه ایـن بـازی تـوان کـردجلوه ی خدا در همه جا مشهود است و ذات او دیده نشده.***رشته ی باریک عقل است که موجودات را که مثل دانه های تسبیح هستند به هم وصل می کند.***Normal
پنج شنبه 28 12 1393 1:47
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏307=======================تکرار وجود ندارد. در کثرت واحد هایی وجود دارد که هر کدام غیر از دیگری است. ما لحظه ی تکراری نداریم.بازگشت کثرت به مرجعش است، یعنی به واحد بر می گردد.هر چه که دید باید اول خدا دید.فاتحه فکرت و ختم سخن//نام خدایست بر او ختم کن***فکر و آگاهی در جهان پر است  و کافی است بواسطه ی استعداد
پنج شنبه 28 12 1393 1:46
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏٢٩٥ - ‏٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند. تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
پنج شنبه 28 12 1393 1:46
گزیده هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه  ‏٢٩٥ - ‏٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند. تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
پنج شنبه 28 12 1393 0:40
گزیده هایی از جلسات اخلاق استاد آیت الله محمد شجاعی جلسه 8612١1===============================فقط نگاه مردم نیست بلکه مثلا ممکن است انسان برای وضو گرفتن طراوت صورت هم در نظر داشته باشد(((این هم به نحوی ریاست)))حتی قصد حالات عرفانی یا قصد بهشت!!!!!!!!!!***کسی که عملش در نزد مردم فرق می کند در حقیقت ظاهر و باطنش با هم یکی نیست****(((دقت و توجه می خواهد این حرف)))Normal0
پنج شنبه 28 12 1393 0:18
گزیده هایی از جلسات اخلاق استاد آیت الله محمد شجاعی جلسه 861225===============================حضرت عیسی را خدا از همان تولد برای خودش خالص کرده بود. من اخلص لِلّه اربعین صباحاً جرت ینابیعُ الحکمة من قلبه علی لسانه.کسی که چهل روز به خدا اخلاص بورزد، چشمه های حکمت از دلش بر زبانش جاری می شود. هنگامی که مدتی انسان "عمل" را انسان برای خدا تخلیص می کند به اخلاص "دل" می
پنج شنبه 28 12 1393 0:18
جلسه 900613امام صادق (ص) فرمودند: علامت ریاکار سه چیز دارد: هنگامی که تنهاست در انجام اعمال الهی کسل است و وقتی کسی نزد اوست در این کار بسیار با نشاط است و در تمام کارهایش به دنبال ستایش و مدح مردم است.باسناده عن ابى عبدالله علیه السلام قال : قال امیرالمؤ منین علیه السلام : ثلاث علامات للمرائى : ینشط اذ راءى الناس ، و یکسل اذا کان وحده ، و یحب ان یحمد فى جمیع اموره خدا می فر
پنج شنبه 28 12 1393 0:17
گزیده ای از دروس اخلاق ایت الله شجاعی--------- رمضانگناه  باطن روزه را باطل میکند.بیش از مقدار لازم نخورید.سعی کنید سه شب قدر را بیدار بمانید.زمانی را به درد دل و دعا به زبان خودتان اختصاص دهید.اگر میخواهید مقام خودتان را ببینید راهنمایی بشوید و... سعی کنید راست بگویید(در حد خودتان) یکی از اقسام دروغ ، دروغ در مقام عمل است. مثلا در نماز می گوییم الله اکبر ولی در د
پنج شنبه 28 12 1393 0:10
جلسه 861015انسان را کلمه صدق بالا می برد.باید سعی کنیم راست بگوییم.هرچند اگر به نظر خودمان راست بود باز هم از دید مقام بالاتر دروغ است.(در حد خودمان راست بگوییم)مثلا خودمان بررسی کنیم که آیا برای نزدیک شدن به خدا نماز می خوانیم یا نه.صدق بعدی در عظم است.بعدی وفای به عهد است.در این مرحله آسمان و زمین انسان را به امتحان میکشد که مثلا آیا فقط برای نزدیکی به خدا نماز می خوانیم یا نه.Normal0falsefalse
پنج شنبه 28 12 1393 0:10
گزیده ای از دروس اخلاق ایت الله شجاعی--------- رمضانگناه  باطن روزه را باطل میکند.بیش از مقدار لازم نخورید.سعی کنید سه شب قدر را بیدار بمانید.زمانی را به درد دل و دعا به زبان خودتان اختصاص دهید.اگر میخواهید مقام خودتان را ببینید راهنمایی بشوید و... سعی کنید راست بگویید(در حد خودتان) یکی از اقسام دروغ ، دروغ در مقام عمل است. مثلا در نماز می گوییم الله اکبر ولی در د
پنج شنبه 28 12 1393 0:10
جلسه 861120سوره مائون خدا می گوید بروید از آنها که اعمال را برای آنها انجام می دادید پاداش بخواهید.ائمه می گفتند این حب ما را برای خدا قرار بدهید. به ازای هر عمل صورتی در انسان پیدا می شود که این صورت ها در تنگی ها و فشارهای قبر به نزد انسان می آیند و انسان در آن حالت ها برای خودش متمثل می شود.ولی صورت ریاکار زشت خواهد بود.بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ***اعمالی که برای کسب ب
پنج شنبه 28 12 1393 0:8
گزیده هایی از درس اخلاق آیت الله شجاعی ----جلسه ی 861113 -- موضوع: ریا=====================ریا ریشه در جاه طلبی و منفعت و شهرت طلبی دارد و برای سالک بسیار بیش می آید و مبارزه با إن بسیار سخت است. جه در عبادات جه در سایر اعمالی که ممکن است از آن به با تقوا بودن یا عاقل بودن یا خوب بودنش بی ببرند.مثلا رنگ زرد جهره و لاغر اندامی یا لحن و صدا!(((منظور استاد این هست که شخص طوری رفتار کند که جلب م
پنج شنبه 28 12 1393 0:7
جلسه بعدریا در برابر اخلاص است.ریا را به چهار دسته تقسیم می کنیم.یکی اینکه نیت بالکل ریا باشد.دیکری اینکه بعد از قصد ریا قصد ثواب هم داشته باشد .بعدی مرائی نصف به نصف نیت دارد به طوری که اگر یکی از موارد نباشد کار را انجام نمی دهد.(((مرائی یعنی ریا کننده))) چهارم اینکه اصل قصد تقرب است ولی هنگامی که کسی بفهمد عمل را بهتر و با نشاط تر انجام میدهد.این آخری را فقط چند تا از علما گفته اند که اصل
پنج شنبه 28 12 1393 0:7
جلسه ٨٦١٠٢٠در قیامت زبان میگوید خدایا تو مرا عذابی کردی که عهدی را نکردی. به او گفته می شود از تو کلمه ای خارج شد که به مشرق و مغرب زمین رسید و به بخاطر آن خون ها ریخته شد و حق ها بایمال شد و . . . سکوت انسان را از پراکندکی حفظ می کند.اولیا خدا بسیار کم حرف می زدند و مراقب زبانشان بودند.احادیث: هر کس سکوت اختیار کرد نجات یافت.سکوت حکمت است و قائلین به آن کم هستند.آسان ترین عبادات سکوت و حسن خلق ا
پنج شنبه 28 12 1393 0:6
X