شیطان که
جن است قدرت مشارکت در مال و نطفه انسان ها را دارد
وَ شَارِکْهُمْ فىِ
الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَاد ... (اسراء : 64)
(در روایت آمده است نشانه ی مشارکت ابلیس
در نطفه این است که اگر محبت ما اهلبیت را عرضه کنید شخص نمیپذیرد)
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ (فَلَمْ یَذْکُرِ)
اللَّهَ عِنْدَ الْجِمَاعِ وَ کَانَ مِنْهُ وَلَدٌ کَانَ شِرْکَ شَیْطَانٍ وَ
یُعْرَفُ ذَلِکَ بِحُبِّنَا وَ بُغْضِنَا
ترجمه (اگر کسی از شما بر اهلش وارد شود
و بسم الله در وقت مجامعت نگوید اگر فرزندی بیاید این فرزند سهمی از شیطان دارد و
نشانه اش حب و بغض ما اهلبیت است)
آیا اولاد و اموال مذکور مادی است؟ و آیا مشارکت و مالکیت مادی است؟ و آیا انسان که اولاد و اموال دارد مادی است؟
فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ(55:56)
در اینجا قاصرات الطرف به عنوان چیزی است که هم مورد طمث انس می تواند باشد و هم جان.
البته چهار حالت پیش می آید:
یا اینکه شیء مادی باشد و هر دو اینها هم مادی باشند
یا اینکه شیء معنوی باشد و هر دو اینها معنوی باشند
یا اینکه شیء دو ساحت مادی و معنوی داشته باشد مختص این دو نوع.
یا اینکه این دو نوع خودشان دو ساحتی باشند و در ساحتی با هم مشترک باشند (یا در هر دو ساحت)
خدا در قرآن به آدم و ابلیس هر
دو گفت که هبوط کنید. آدم به دنیا آمد . پس ابلیس هم باید به دنیا آمده باشد
جواب: خدا به هر دو فرمود که هبوط کنید ، ولی به هر دو
نگفت تا یک سطح هبوط کنید. به هر دو گفت بروید پایین ولی نگفت هر دو یک مقدار
پایین بروید.
در روایات داریم که شیطان از بدن آدم خاکی! ورود و خروج می
کرده. پس شیطان باید همسنخ آن بدن خاکی می بوده باشد که بتواند از یکجا وارد و از
یکجا خارج شود . وگر نه باید گفت که یا در همه جای آن بدن هست و یا در هیچ جای آن
بدن نیست!
جواب: این مورد در مورد ملائکه هم گفته شده. یعنی تنها جن
نبوده بلکه ملائکه هم رفت و آمد می کردند از درون آدم. ثانیا معلوم نیست آن بدن
انسان که ملائکه درش گردش می کردند دقیقا بدن خاکی بوده باشد. بلکه ممکن است بدنی دیگر
از انسان بوده باشد ( بدنی در مرتبه ی دیگر)
خدا جن را هم از خاک میداند چرا که آتش از خاک است . مواد معدنی است که با حرارت تجزیه میشود . آیات 71 و 72 سوره واقعه « أَ فَرَءَیْتُمُ النَّارَ الَّتىِ تُورُونَ *ءَ أَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتهََا أَمْ نحَْنُ الْمُنشُِونَ*» آتش به صراحت در این آیه از درخت اخذ شده است و درخت هم مادی است .