:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 363031
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی

اگر قائل به یک خالق اولیه (علت العلل) باشیم:

=========================
->
سوال :
آیا خالق چیزی را که ندارد می تواند به مخلوق خود بدهد؟
از نظر بنده خیر ، اگر نظر شما "آری" است ، بفرمایید تا اختلاف را بررسی کنیم.

->
سوال :
آیا مخلوق ممکن است بزرگتر از خالق باشد؟
از نظر بنده خیر ، اگر نظر شما "آری" است ، بفرمایید تا اختلاف را بررسی کنیم.

->
سوال:
آیا ممکن است در مخلوق کمالی وجود داشته باشد که از خالق خود نگرفته باشد؟
خیر.

->
سوال:
آیا تمام کمالاتی که در مخلوق است ، در خالق هم هست؟
بلی.

->
سوال:
آیا تمام کمالاتی که در خالق است ، در مخلوق هم هست؟
می تواند باشد ، می تواند هم نباشد ( و اگر دقیق تر نگاه کنیم باید گفت "خیر" ، بماند ... )

->
سوال:
آیا نقص های مخلوق در خالق هم هست؟
خیر.

->
سوال:
آیا نقص های خالق در مخلوق هم هست؟
بله.

->
سوال:
آیا خالق بر مخلوق قدمت دارد؟
بله. (البته فعلا از نظر زمانی در نظر می گیریم یعنی اینکه خالق قبل از زمان بوجود آمدن مخلوق بوده است.( ولی در نگاه دقیق تر می شود گفت که قبل بودن یک جنبه ی بالاتر هم دارد که جنبه ی رتبی است ، بماند برای بعد ... ))

اگر موارد بالا مورد قبول باشد ، پس می توان نتیجه گرفت که خالق محض ( خالق اول ، علت العلل ) که همه چیز از او بوجود آمده بالاتر و برتر ، اول (از نظر زمانی یا رتبی ) ، بزرگتر ، قوی تر ، داناتر و در برگیرنده ی تمام کمالات و فاقد تمام نقص های موجودات و مخلوقات است .

اگر اینها را قبول داشته باشید ، می توانیم برویم به مرحله ی بعدی و بگوییم که خداوندی که خالق اول است نمی تواند تغییر داشته باشد و همینطور نمی تواند در حرکت باشد و همینطور نمی تواند از موجودات جدا باشد و همواره با آنهاست و ....


يکشنبه 30 1 1394 20:58
X