اگر کسی
به علت العلل اعتقاد داشت ولی ماده را علت العلل می دانست:
===============================
خوب
شما به علت که اعتقاد دارید.
به علت العلل هم که اعتقاد دارید.
اما در مورد اینکه علت العلل فراتر از ماده است
:
1- باید دید که آیا در این جهان همه چیز مادی محض است؟
یا اینکه غیر از ماده محض چیز هایی فراتر هم وجود دارد. و نظر بنده این هست که
موارد غیر مادی داریم ( مثل روح انسان ، مثل عقل انسان ، مثل ادراکات ، مثل عالم
خیال و ذهن ... ) ( نظر شما را نمی دانم )
2- در مرحله ی بعد استدلال می کنیم که
"معطی الشیء لایکون فاقدا له"
یعنی اگر در مرحله ی علت چیزی وجود نداشته باشد ، معلول
نمی تواند آن قابلیت را از علت خود بگیرد.
3- نتیجه می گیریم که علت العلل باید تمام کمالات این
جهان را به نحو کامل دارا باشد من جمله کمالات ماورائی بودن انسان را
. منظور از خصوصیت ها و کمالات ، بدی ها و نواقص
نیست!!!! منظور خوبی ها و کمالات و ویژگی های وجودی است ، نه ویژگی های عدمی.