:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377978
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
سوختن شعری از امام خمینی (ره) در مورد سوختن ( نی و دل): نی بسوزد خاک و خاکستر شود//دل بسوزد خانه ی دلبر شودباطن دنیا جهنم استآیت الله حسن زاده آملی با استفاده از آیه ی زیر استفاده کردند که "باطن دنیا جهنم است" ((وَ إِن مِنکُم إِلاَّ وَارِدُهَا کَانَ عَلَی رَبِّکَ حَتماً مَقضِیاً ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقُوا وَ نَذَرُ الظَّالِمینَ فِیهَا جِثِیاً )) / مریم . ۷۴/همه‌ی شما (انسان
کلمه ی سموم در قرآنوَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ(15:27)فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ(52:27)فِی سَمُومٍ وَحَمِیمٍ(56:42)حضرت ابراهیم (علیه السلام) و نار قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ(21:69)تصمیم شیطان برای اغوای بنی آدم قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی ال
بررسی واژه نار در قرآنابتدا آیات و روایاتی که در این زمینه به یاد دارم رو فهرست می کنم:سَیَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ-بهآتش بزرگی در خواهد آمد و خواهد سوخت که زبانه‌کش و شعله‌ور خواهد بود. [[«سَیَصْلَی»: به آتش داخل خواهد شد و بدان خواهد سوخت(نگا: نساء / 10، ابراهیم / 29، إسراء / 18). «ذَاتَ لَهَبٍ»: زبانه‌کش ومشتعل (نگا: مرسلات / 31).]](111:3)فَأَنْذَرْتُکُمْ نَارً
سلام سوال: آیا آتش جهنم که انسان را می سوزاند و برای انسان بد است ، برای جن هم که جنسشان از آتش است ، بد است؟ یا اینکه جهنم برای آنها حکم بهشت ما را دارد؟؟؟پی نوشت: 1- دوستان این شبهه ها را مطرح می کنم تا دور هم به اینها بیاندیشیم و تبادل نظر کنیم. و دین خدا را بهتر بشناسیم ( قصد من گمراه سازی نیست. ولی از دید مخالف هم نگاه می کنم تا موضوع بهتر بررسی شود.) 2- این موضوع قبلا در پروفایلم مطرح
ظن، گمان، احتمالیک نکته در مورد احتمال و شک به نظرم رسید: اینکه احتمال از دو بخش ساخته شده : حق و باطل . مثلا میگوییم به احتمال 50درصد حق است و 50 درصد باطل .  ولی باید دانست که مطلب طور دیگری هم قابل بیان است: علم حق است و شک باطل ( نه 50درصد بلکه صد در صد) . چرا که اگر باطل قابل تشخیص بود و با حق آمیخته نشده بود ، همانا دیگر باطل نبود. باطل صد در صد نداریممثلا یک انسا
پنج شنبه 27 1 1394 15:47
سوره قافدر مورد قله ی قافالان یادم آمد که در کتاب آقای محمد علی صالح غفاری آمده بود یا شاید در جای دیگر شنیدم شاید از روحانی دانشگاهمان شنیدم که می گفت ق ، نه از استاد ابراهیمی دینانی شنیدم ، بله ایشان می گفت قله ی ق همان قله ی دست نیافتنی سیمرغ است که در کوه انغا است و زال به آن می رود ....  حروف مقطعهآیه ۱ در مورد حروف مقطعه ، به شخصه فکر می کنم اگر در مورد تعداد حروف د
پنج شنبه 27 1 1394 15:42
تدبر در سوره احقافکتاباحقاف ۱۲ فرموده کتاب موسی امام بوده است . قبلا تحقیقی در مورد کتاب داشتیم که گویا به انسان و اعمال انسان اشاره داشت احقاف ۱۵ خیلی جالب است و گویا تناقض دارد!!! چرا که ابتدا از انسان صحبت می کند و بعد خصایص یک انسان مومن را بیان می کند و در انتها گویا صبغه ی انبیا و اولیای الهی را می گیرد . شاید رمز کار در عدد ۴۰ سالگی باشد که آمده و این مطلب را بیان می
پنج شنبه 27 1 1394 15:17
تدبر در سوره جاثیه آیه چیست؟ منظور از آیه چیست؟ آیا منظور یک شخصی است ، مثلا آیت اللهی؟گفته در جنبندگان و در خلق شما آیه استبعد چند مورد دیگر نام برده و گفته که آیه را تلاوت می کنیم برایتبعد گفته که آیه ما را افاک اثیم به تمسخر می گیردمعنی تمسخر چیست؟ قبلا گویا در مورد یک پیامبر استعمال شده بود تسخیرمی گوید که خدا بحر را به تسخیر شما در آورد در آیه ۱۲آیا م
پنج شنبه 27 1 1394 15:13
بهیمه===========================بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ۚ أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا یُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ(5:1)لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَ
پنج شنبه 27 1 1394 14:25
تدبر در سوره فتحمنظور از فتح چه نوع فتحی است که در آیه ی دوم می فرکماید این فتح بخاطر این بوده که تو را بیامرزدجالب است که گفته هم گناهان متقدم و هم متاخرهمینطور گفته اتمام نعمت که ما شیعیان این را امامت می دانیمصراط مستقیم هم پر آیه آمده که ائمه هستنددر آیه ی ۴ از نهر زیر پای بهشتیان صحبت شده ، اول اینکه چرا همیشه با همین وصف و یکسری موارد محدود به عنوان وصف بهشت می آید؟ شاید
چهارشنبه 26 1 1394 18:38
تدبر در سوره زحرف زخرف ۶۱ گفته حضرت عیسی علم ساعت استزخرف ۶۵ گفتهاحزاب از حرف او اختلاف کردند در صورتی که در جای دیگر قرآن گفته احزاب آل فرعون و آل نوح و ... هستنددر زخرف ۳۳ گفته که خدا به کافرا سقف هایی از نفره می داد، سقف یعنی چه؟ در جایی شنیدم که بیت همان بدن است ، فکر کنم آیت الله جوادی آملی در مورد اینکه مساجد خدا نباید از بین بروند در مورد ائمه گفتند .کیفیت ارتباط خد
چهارشنبه 26 1 1394 18:37
تدبر در سوره دخان  سوره دخان آیه ۴........ لیل به فاطمه س و امر به روح تشبیه شده است ً....... آیا می توان گفت که این تفریق همان قوص نزول است و پیامبر که فاطمه بضعت او بوده است شامل حرکت علی و فاطمه است ؟دخان ۹ در شک بازی می کننددخان ۱۰ دخان مبین!!! مگر دخان هم مبین می شوددخان ۱۳ رسول مبیندخان ۲۵ میگه فرعون کلی باغ به جا گذاشته . در سوره زخرف هم گفته شده بود که از
چهارشنبه 26 1 1394 18:36
تدبر در سوره حجراتآیه7 -  وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَٰئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ رسول خذا در(میان) شماستیَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَس
چهارشنبه 26 1 1394 18:34
حدیث فوق العاده در باره ی صراة الله بودن ولی الله (ع) – معرفت او به نورانیت====================روى محمّد بن صدقة أنّه قال: سأل أبو ذرّ الغفاری رضى الله عنه سلمان الفارسی: یا أبا عبد الله، ما معرفة أمیر المؤمنین صلوات الله علیه بالنورانیّة؟ قال: یا جندب، فامض بنا حتّى نسأله عن ذلک. قال: فأتیناه فلم نجده، قال: فانتظرناه حتّى أتى، فقال صلّى الله علیه: ما جاء بکما؟ قالا: جئناک ـ یا أمیر
دوشنبه 24 1 1394 20:52
چرا در برخی آیات به یک زمین دپر کنار هفت آسمان و گاهی به هفت زمین اشاره شدهد است؟
منظور از بیش از دو آسمان چییت و چگونه ممکن است؟
آیا منظور از آسمان جو است؟ و منظور جو کره زمین بوده است؟
چرا انسان نیاز به خواب دارد؟
چرا خواب مایه ی آرامش و سبات انساندقراا داده شده است؟

دوشنبه 3 1 1394 15:49
X