:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 363426
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
تدبر در سوره احقافکتاباحقاف ۱۲ فرموده کتاب موسی امام بوده است . قبلا تحقیقی در مورد کتاب داشتیم که گویا به انسان و اعمال انسان اشاره داشت احقاف ۱۵ خیلی جالب است و گویا تناقض دارد!!! چرا که ابتدا از انسان صحبت می کند و بعد خصایص یک انسان مومن را بیان می کند و در انتها گویا صبغه ی انبیا و اولیای الهی را می گیرد . شاید رمز کار در عدد ۴۰ سالگی باشد که آمده و این مطلب را بیان می
پنج شنبه 27 1 1394 15:17
تدبر در سوره جاثیه آیه چیست؟ منظور از آیه چیست؟ آیا منظور یک شخصی است ، مثلا آیت اللهی؟گفته در جنبندگان و در خلق شما آیه استبعد چند مورد دیگر نام برده و گفته که آیه را تلاوت می کنیم برایتبعد گفته که آیه ما را افاک اثیم به تمسخر می گیردمعنی تمسخر چیست؟ قبلا گویا در مورد یک پیامبر استعمال شده بود تسخیرمی گوید که خدا بحر را به تسخیر شما در آورد در آیه ۱۲آیا م
پنج شنبه 27 1 1394 15:13
بهیمه===========================بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ۚ أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا یُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ(5:1)لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَ
پنج شنبه 27 1 1394 14:25
نظام اسباب و مسببات=========================امام صادق(ع) :  ابی الله أن یجری الاشیاء الا بالأسباب.کثرت مخلوقین======================امام سجاد (ع) فرمودند :آیا تو خیال می کنى خداوند جز شما چیزى نیافریده است؟ به خدا سوگند ، خداوند هزار هزار آدم و هزار هزار عالم آفرید که تو در آخرین عالم ، قرار گرفته‏اى. »پیامبر (ص) فرموده اند: همانا این زمین و هر که بر آن ا
سه شنبه 25 1 1394 8:54
اولین موجود=======================قال رسول الله(ص): «اول ما خلق الله نوری ففتق منه نور عَلی ثم خلق العرش و اللوح و الشمس و ضوء النهار و نور الابصار و العقل و المعرفه ــــ اوّل چیزی که خدا خلق نمود نور من بود. پس نور علی از نور من منشعب گشت؛ سپس عرش و لوح و خورشید و روشنایی روز و نور چشمها و عقل و معرفت خلق شدند.». (بحار، ج 54، ص 170)==========================اوّل ما خلق الله ا
سه شنبه 25 1 1394 8:52
کیفیت خلق  خطبه ی حضرت امیر(ع) در مورد حضرت آدم(ع)================================مِنْ خُطْبَهِ لَهُ عَلَیْهِالسَّلامُ یَذْکُرُ فِیهَا اءبْتِداءَ خَلْقِ اءلسَّماءِ وَ الاَرْضِ وَ خَلْقِ آدَمَ:اَلْحَمْدُ لِلّهِ اَلَّذِى لا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ، وَ لا یُحْصِى نَعْماءَهُ الْعادُّونَ، وَ لا یُودِّى حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ، اَلَّذِى لا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْ
سه شنبه 25 1 1394 8:52
مقام ائمه(ع)===========================امام صادق(ع) فرمودند: « الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْق ــــ حجّت خدا پیش از خلق، با خلق، و بعد از خلق‏‏ است» (الکافی، ج‏1،ص177)«==============================امام صادق (ع) فرمودند: « قَالَ نَحْنُ جَنْبُ اللَّهِ وَ نَحْنُ صَفْوَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ خِیَرَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ مُسْتَوْدَعُ مَوَارِیثِ الْأَنْ
سه شنبه 25 1 1394 8:51
قرب، رجوع، لقاء، وحدت =========================یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملا قیهانا لله و انا الیه راجعوننسوا الله فانسیهم  انفسهموَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَاکُمْ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَکُمْ شُفَعَاءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَاءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَی
سه شنبه 25 1 1394 8:50
مقامات بلند انسان=========================دواءک فیک و ما تشعر // و داءک منک و ما تبصر أتزعم انک جرم صغیر // و فیک انطوی العالم الاکبرو انت الکتاب المبین الذی // باحرفه یظهر المضمرNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:50
کلمه===================نحن الکلمات التاماتبکلمة منه اسمه المسیحإِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:49
شب===================حضرت امام صادق علیه السلام اشاره شود که فرمودند : « فمن عرف فاطمه حقّ معرفتها، فقد ادرک لیله القدرNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:49
ملک================وَ لَمْ یَکُن لَّهُ  شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:49
عذاب، آتش====================از علی (علیه السلام) در غرر چنین نقل شده : «الاصرار یوجب النّار».اصرار موجب آتش استNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:47
روح======================و نفخت فیه من روحی========================عن أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع): قَالَ فِی الْأَنْبِیَاءِ وَ الْأَوْصِیَاءِ خَمْسَةُ أَرْوَاحٍ رُوحُ الْبَدَنِ وَ رُوحُ الْقُدُسِ وَ رُوحُ الْقُوَّةِ وَ رُوحُ الشَّهْوَةِ وَ رُوحُ الْإِیمَانِ وَ فِی الْمُؤْمِنِینَ أَرْبَعَةُ أَرْوَاحٍ أَفْقَدَهَا رُوحَ الْقُدُسِ رُوحُ الْبَدَنِ وَ رُوحُ الْق
سه شنبه 25 1 1394 8:47
آیات و نشانه ها==========================ان فی السموات و الارض لایات للمؤمنینو فی خلقکم و ما یبث من دابة آیات لقوم یوقنون؛و فی الارض ایات للموقنینو فی انفسکم افلا تبصرونسنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحقNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:46
اخلاق=======================مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ وَ الَّذِینَ‌ مَعَهُ‌ أَشِدَّاءُ عَلَى‌ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ‌ تَرَاهُمْ‌ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَ رِضْوَاناً سِیمَاهُمْ‌ فِی‌ وُجُوهِهِمْ‌ مِنْ‌ أَثَرِ السُّجُودِ ذٰلِکَ‌ مَثَلُهُمْ‌ فِی‌ التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ‌ فِی‌ الْإِنْجِیلِ‌ کَزَرْعٍ‌ أَخْرَجَ‌ شَطْأَهُ‌ فَآزَرَهُ‌ فَاسْتَ
سه شنبه 25 1 1394 8:46
آشکار بودن خدا===========================سُبْحَانَکَ یَا ظَاهِرُ تَعَالَیْتَ یَا بَاطِنُNormal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
سه شنبه 25 1 1394 8:45
خدا فراتر از ذهن======================مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ خدا را چنان که شایسته شأن او است بزرگ نداشتند، همانا خدا نیرومند و با عزّت است.=========================«تفکّروا فی الاء الله و لا تفکّروا فی الله فإنّکم لن تقدروا قدرَهُ و إذا بلغَ الکلام إلی الله فَامسَکُوا : درباره نعمت‌های خدا بیندیشید و در ذات خدا نیندیشید، زیرا شما ه
سه شنبه 25 1 1394 8:45
عبادت===============حدیث پیغمبر (ص) است که مى‏فرماید: «ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک» . «ما تو را آنگونه که سزاوار معرفت تو است نشناختیم و آنگونه که سزاوار عبادت تو است عبادت نکردیم.» و معناى «ما عرفناک حق معرفتى ایاک و ما عبدناک حق عبادتى ایاک» چنین است: «ما تو را آنگونه که حق معرفت ما است نشناختیم، و ما تو را آنگونه که حق عبادت ما است عبادت نکردیم.»================
سه شنبه 25 1 1394 8:44
حدیث فوق العاده در باره ی صراة الله بودن ولی الله (ع) – معرفت او به نورانیت====================روى محمّد بن صدقة أنّه قال: سأل أبو ذرّ الغفاری رضى الله عنه سلمان الفارسی: یا أبا عبد الله، ما معرفة أمیر المؤمنین صلوات الله علیه بالنورانیّة؟ قال: یا جندب، فامض بنا حتّى نسأله عن ذلک. قال: فأتیناه فلم نجده، قال: فانتظرناه حتّى أتى، فقال صلّى الله علیه: ما جاء بکما؟ قالا: جئناک ـ یا أمیر
دوشنبه 24 1 1394 20:52
چرا در برخی آیات به یک زمین دپر کنار هفت آسمان و گاهی به هفت زمین اشاره شدهد است؟
منظور از بیش از دو آسمان چییت و چگونه ممکن است؟
آیا منظور از آسمان جو است؟ و منظور جو کره زمین بوده است؟
چرا انسان نیاز به خواب دارد؟
چرا خواب مایه ی آرامش و سبات انساندقراا داده شده است؟

دوشنبه 3 1 1394 15:49
جلسه 861015انسان را کلمه صدق بالا می برد.باید سعی کنیم راست بگوییم.هرچند اگر به نظر خودمان راست بود باز هم از دید مقام بالاتر دروغ است.(در حد خودمان راست بگوییم)مثلا خودمان بررسی کنیم که آیا برای نزدیک شدن به خدا نماز می خوانیم یا نه.صدق بعدی در عظم است.بعدی وفای به عهد است.در این مرحله آسمان و زمین انسان را به امتحان میکشد که مثلا آیا فقط برای نزدیکی به خدا نماز می خوانیم یا نه.Normal0falsefalse
پنج شنبه 28 12 1393 0:10
جلسه 861120سوره مائون خدا می گوید بروید از آنها که اعمال را برای آنها انجام می دادید پاداش بخواهید.ائمه می گفتند این حب ما را برای خدا قرار بدهید. به ازای هر عمل صورتی در انسان پیدا می شود که این صورت ها در تنگی ها و فشارهای قبر به نزد انسان می آیند و انسان در آن حالت ها برای خودش متمثل می شود.ولی صورت ریاکار زشت خواهد بود.بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ***اعمالی که برای کسب ب
پنج شنبه 28 12 1393 0:8
گزیده هایی از درس اخلاق آیت الله شجاعی ----جلسه ی 861113 -- موضوع: ریا=====================ریا ریشه در جاه طلبی و منفعت و شهرت طلبی دارد و برای سالک بسیار بیش می آید و مبارزه با إن بسیار سخت است. جه در عبادات جه در سایر اعمالی که ممکن است از آن به با تقوا بودن یا عاقل بودن یا خوب بودنش بی ببرند.مثلا رنگ زرد جهره و لاغر اندامی یا لحن و صدا!(((منظور استاد این هست که شخص طوری رفتار کند که جلب م
پنج شنبه 28 12 1393 0:7
جلسه بعدریا در برابر اخلاص است.ریا را به چهار دسته تقسیم می کنیم.یکی اینکه نیت بالکل ریا باشد.دیکری اینکه بعد از قصد ریا قصد ثواب هم داشته باشد .بعدی مرائی نصف به نصف نیت دارد به طوری که اگر یکی از موارد نباشد کار را انجام نمی دهد.(((مرائی یعنی ریا کننده))) چهارم اینکه اصل قصد تقرب است ولی هنگامی که کسی بفهمد عمل را بهتر و با نشاط تر انجام میدهد.این آخری را فقط چند تا از علما گفته اند که اصل
پنج شنبه 28 12 1393 0:7
جلسه ٨٦١٠٢٠در قیامت زبان میگوید خدایا تو مرا عذابی کردی که عهدی را نکردی. به او گفته می شود از تو کلمه ای خارج شد که به مشرق و مغرب زمین رسید و به بخاطر آن خون ها ریخته شد و حق ها بایمال شد و . . . سکوت انسان را از پراکندکی حفظ می کند.اولیا خدا بسیار کم حرف می زدند و مراقب زبانشان بودند.احادیث: هر کس سکوت اختیار کرد نجات یافت.سکوت حکمت است و قائلین به آن کم هستند.آسان ترین عبادات سکوت و حسن خلق ا
پنج شنبه 28 12 1393 0:6
گزیده هایی از سخنرانی استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی پیرامون "حقیقت بندکی"  جلسه 12===========================‏ ‏انسان اگر درون و بیرونش را درست کرد دعایش اجابت می شود. یعنی قلبی سالم و عملی طاهر. البته به شرط اینکه از نظر عقلی محال نباشد. حرام نباشد. چرا که اصلا شرط اجابت را رفع می کند.انسان اگر به خدا هر گمانی داشته باشد. خدا به همان گمان با او رفتار می کند. بزرگترین
چهارشنبه 27 12 1393 22:17
گزیده هایی از سخنرانی استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی پیرامون "حقیقت بندکی"  جلسه 11===========================‏در روایاتی که رابطه ی گناه را با دعا بیان می کرد در مقام رصد حق الله بود و اینهایی که ظلم را مطرح می کند حق الناس را رصد می کند. خدا دعای کسی را که به احدی ظلم کرده قبول نمی کند ولو اینکه خودش مظلوم واقع شود.مسیله بعد دروغ و ریاست. که اگر در فضای جامعه را پر کن
چهارشنبه 27 12 1393 22:17
گزیده هایی از سخنرانی استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی پیرامون "حقیقت بندکی"  جلسه 10===========================چرا استغفار قبل از دعا؟ برای اینکه گناه مانع دعاست. به خصوص برای مال حرام خورها که آمده است تا چهل روز دعایش براورده نمی شود حتی اگر توبه کند. و اگر جبران هم کند تا هنگامی که جواب داده شود طول می کشد. پس اولین کار باید این باشد که انسان محل ارتزاقش را پاک کند. اصل
چهارشنبه 27 12 1393 22:16
گزیده هایی از سخنرانی استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی پیرامون "حقیقت بندکی"  جلسه 9===========================رابطه دعا کردن دو طرفه است. یعنی اگر ما به عهدمان وفا کنیم او هم به عهدش وفا می کند.(( وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ))وَیَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَیَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ وَالْکَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ ﴿الشورى: ٢٦﴾
چهارشنبه 27 12 1393 22:16
گزیده هایی از سخنرانی استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی پیرامون "حقیقت بندکی"  جلسه 8===========================مبادا نعمت تو را از منعم باز دارد. نباید بعد از اینکه مسبب الاسباب را خواندی و سببی برایت ساخت سبب را یاد کنی و مسبب الاسباب را فراموش کنی و برای خدا انداد بتراشی!!! نباید انسان نمک به حرام باشد!!!در آداب دعا هست که قبل از دعا از گناهان استغفار کنید.ولی این زشت
چهارشنبه 27 12 1393 22:16
X