:) صلوات بفرستیم
موضوعات وبلاگ
معرفی وبلاگ
سلام در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام: + گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد . + آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند. + نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک. یا علی
جستجو در وبلاگ
همراه با آیات قرآن
آیه قرآن تصادفی
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 378024
تعداد نوشته ها : 507
تعداد نظرات : 8
حدیث
حدیث موضوعی
وصیت نامه شهدا
وصیت شهدا
دانشنامه قرآنی
سوره قرآن
تدبر در قرآن
آیه قرآن
اوقات شرعی
اوقات شرعی
جلسه ٨٦١٠٢٠در قیامت زبان میگوید خدایا تو مرا عذابی کردی که عهدی را نکردی. به او گفته می شود از تو کلمه ای خارج شد که به مشرق و مغرب زمین رسید و به بخاطر آن خون ها ریخته شد و حق ها بایمال شد و . . . سکوت انسان را از پراکندکی حفظ می کند.اولیا خدا بسیار کم حرف می زدند و مراقب زبانشان بودند.احادیث: هر کس سکوت اختیار کرد نجات یافت.سکوت حکمت است و قائلین به آن کم هستند.آسان ترین عبادات سکوت و حسن خلق ا
پنج شنبه 28 12 1393 0:6
گزیده هایی از برنامه تلویزیونی معرفت با کارشناسی استاد ابراهیمی دینانی ---- جلسه ی 287  ----------------‏921125=========================کسی که گذشته ندارد کودک می ماند.کسی که تاریخ ندارد آینده و آرمان هم ندارد. فردوسی از نژاد پرستی و قوم گرایی حمایت نمی کند بلکه از فرهنگ و ملت ایران صحبت می کند.فرهنگی ایرانی به درستی معارف اسلامی را فهمید و مایه ی نشر آن شد. 
چهارشنبه 27 12 1393 23:56
جلسه ٢٨٦----------‏١٨ بهمن ٩٢============================هیجان و غم ناشی از تعارض هاست.و بدترین تعارض بین دو موضوع حق است.مثل جنگ رستم و سهراب.پس هر کسی تعارضی دارد.با عقل می توان بین این تعارضات صلح برقرار کرد و زندگی کرد.حماسه زمانی شکل می گیرد که انسان هویتش را در خطر می بیند. عقل هم دلیل است هم خلیلکیمیاییست که دشمنی را به دوستی و بدی را خوبی می کند چرا که جهل
چهارشنبه 27 12 1393 23:56
جلسه 285-------921111====================فردوسی می گوید:چنین است آثار نقش جهان که حق آشکار است و عالم نهان.این قبل از ابن عربی است.ما رایت شیء الا رایت حق معه و قبله و بعده.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:56
گزیده هایی از برنامه تلویزیونی معرفت با کارشناسی استاد ابراهیمی دینانی ---- جلسه ی ٢٨٤------------‏٤بهمن٩٢=====================================شعری از فردوسینترسم که دارم ز روشندلی//به دل مهر جان نبی و علی//چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی//خداوند امر و خداوند نهی//که من شهر علمم علیم در است//درست این سخن گفتِ پیغمبر است.درب یعنی گشادکی فکر و عقل به سوی غیر.بسته بودن ، مسدودیت و مح
چهارشنبه 27 12 1393 23:55
جلسه ٢٨٣-------‏٢٧دی٩٢======================زمان یعنی تحوّلمعلول شإنی از شئون علت است.عین علت است.عین وابستگی به علت است. زمان از سرمد می آید که بی کران است و بر زمین کران دار می شود. در کران مندی سختی و تزاحم و بدی و دوری پیدا می شود.  خدا هم نفس دارد.نفخت فیه من روحی.نفس خدا همان کن است. برهان نور عقل است و عقل نور حق است. اطیعو الله ا
چهارشنبه 27 12 1393 23:55
جلسه 282----921020=====================بررسی شاهنامه خرد چشم جان است. شکر نعمت خرد را نمی توان گفت چرا که آنکه شکر می کند خرد است و خود شکر کردن هم نعمت است. آز و نیاز همزادند. چشمه تشنه ی تشنگان است و حکیم در پی گوش باهوش.( نه گوش خر) در فرهنگ ما شناخت از هستی جدا نیست!علم خدا عین ذاتش است.Normal0falsefalse
چهارشنبه 27 12 1393 23:55
گزیده هایی از برنامه معرفت-استاد دینانی-جلسه ٢٧٩===========================هفت خان رستم هفت مرحله نفس است. انسان همه چیز را با اندیشه و سخن خلق میکند ولی خالق  زبان خداست.( ساختار زبان )زبان ذاتا متا فیزیکی است. چرا که با کلیات ساخته می شود و کلیات در فیزیک نیست.حکمت خسروانی قبل از اسلام در ایران بوده و اسلام آن را متبلور کرد.بندگی کامل ظهور فهم عجز عقل از فهم کنه
چهارشنبه 27 12 1393 23:54
جلسه 294--------930104====================فلسفه زبان وجود است!این فیلسوف نیست که سراغ فلسفه میاد بلکه برعکس است.فلسفه قبل از آفرینش است چرا که آن تجلی هستی است و این زبانش.ما اگر با یک فیلسوف گفتگو کنیم گویا هم اکنون اینجاست و زنده است.چرا که فلسفه پوسیدکی و کهنگی ندارد.بر خلاف علم که بعدی قبلی را منسوخ می کند و از مسایل جدید صحبت می کند .در فلسفه همه از یک چیز صحبت می کنند
چهارشنبه 27 12 1393 23:53
جلسه 293---------930109====================تعجب مخصوص انسان است چرا که مستلزم عقل است.قصه گویی برای انسان است.و البته برای خدا.مشکل امروز این است که اطلاعات زیادی دارد ولی به آنها  تامل و ریشه یابی نیست.(مانند رایانه ای که پر از اطلاعات است ولی از آن خبر ندارد)فره . بر اساس فره مند.از خدا است.قدرت ایزدی است.هفت خان را که رستم طی کرد تا به کیکاووس برسد و او را نجات دهد. &
چهارشنبه 27 12 1393 23:52

جلسه ٢٩١-------921223

======================

جون خدا بی نهایت بالاست سخن او بی نهایت بطن دارد و بی نهایت تاویل دارد. هرمنوتیک.

انسان با تمام وجودش سخن می گوید نه با بخشی از وجودش.

شاهان شاهنامه انسان های پک و پرهیزکار اند.

چهارشنبه 27 12 1393 23:52
جلسه 289 ---------- 09‏‎9212======================آشیانه سیمرغ کوه قاف است که مقام معنوی بالا است.رستم بواسطه زال و سیمرغ به عالم معرفت و منطق الطیر وصل می شود و ایده می گیرد.پرواز یعنی اوج معنی و معرفت.و علمنا منطق الطیر.بود جهل علمی که برهان نشد.باران پاک می کند و می رویاند. علم هم همین کار را با روان انسان می کند.فردوسی بر نام تاکید دارد ولی منظورش نشان دروغین نیست که
چهارشنبه 27 12 1393 23:52
جلسه ٢٧٦بوعلی گفته جسم در ذات پیوسته است جرا که اگر گسسته بودی قابل ابعاد نبودی.چرا؟ چون که از کنار هم قرار دادن بی بعد ها ، با بعد ، تشکیل نمی شود.حرکت هم خودش یک اتصال است و از لحظه ها تشکیل نمی شود بلکه می توانیم  به آن ها تقسیم کنیم.و در این جهان همه چیز به همه چیز متصل است.( حتی پروانه ای که در آفریقا بال می زند به اتفاقاتی که در سمت دیگر کره ی زمین روی می دهد مرتبط است
چهارشنبه 27 12 1393 23:49
جلسه ٢٧٥-920901===========================آیا شناخت بخشی از هستی است ، که هستی را می شناسد؟ یا خارج از آن؟شناخت و هستی در نظر بوعلی یکی است!همه چیز به حکم اینکه متحرک است وسط کار است.نه اول است و نه انتها.ولی انسان به حکم اینکه آزاد است می تواند هر لحظه آغاز داشته باشد.مثلا کافری که یکباره مومن می شود و زندکی جدیدی آغاز کند!به این خاطر که می تواند از خودش فاصله بگیرد.انسا
چهارشنبه 27 12 1393 23:49
جلسه ٢٧٣-------‏٩٢٠٨١٧==========================ماده مانع تعقل است.اشتغال عقل به یک معقول مانع اشتغال آن به معقولات دیگر می شود. خلع بدن باعث می شود که تجرد بوجود بیاید و تزاحم و جنک از بین برود.(یعنی مرگ.)ای خنک آن را که پیش از مرگ مرد// یعنی او از اصل این زر بوی برد// مرگ تبدیلی که در نوری روی// نه چنان مرگی که در گوری روی.الصلواه معراج المومن.بالا در این دنیا نیست
چهارشنبه 27 12 1393 23:48
جلسه ی 271============================جدید ترین نهله فلسفی غرب تحلیل زبانی است که ویتگن اشتاین بنیانگذاری کرده.او متوجه شد زبان فلسفه را بوجود می آورد.می گوید مرز جهان ما زبان ماست.=============================ما زبان هستیم و زبان ذاتا متافیزیک است.انسان همه چیز می تواند خلق کند ولی زبان را نه.زبان را خدا به انسان می دهد.علمه البیان.علمه الاسما هم یاد دادن زبان است.بی
چهارشنبه 27 12 1393 23:48
جلسه 270نفس نطق نیست بلکه نطق دارد. نفس گفته نیست بلکه گفتن هست.گفته محدود است و گفتن نامحدود.و به خدا وصل است. در اصل ، ما سخن نمی گوییم بلکه هستی از زبان ما حرف می زند. این جهان کوهست و فعل ما ندا-------------سوی ما آید نداها را صداطوطی فقط حرف را تقلید می کند ، معنی کلماتی را که می گوید نمی داند .Normal0falsefalsefalseE
چهارشنبه 27 12 1393 23:47
جلسه 269حق تعالی عین اگاهی است.اگاهی مظهر خداست.روح از امر خداست.امر خدا همان کن فیکون است.شیئیت از مشیت می آید.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:47
جلسه ٢٦٨-------------************* اتحاد عاقل و معقول **********غیر از بدن را نفس می گوییم(البته در جلسه بعد گفته می شود که نفس ، بدن هم هست)ذو مراتب است.هم در مرتبه ی وهم است و هم عقل...------------------عقل بدون معقول نمی شود . فلذا همیشه در تفکر و حرکت است.-------------------------------------اگاهی بدون خود اگاهی نمی شود.هر جیز که خود را تعقل می کند معقول خود نیز خو
چهارشنبه 27 12 1393 23:47
جلسه 259-------------13920413‏قرآن ظهور انسان کامل است.حضرت علی گفتند: من قرآن ناطقم.همه ظالمین فکر می کنند عادلند ولی چون با خدا که عادل و قسیم واقعی است در ارتباط نیستند در اشتباه هستند و منافع شخصی خودشان را به عنوان عدالت می شناسند . اگر انسان بی دل شد و از هوای نفسش دست کشید عادل می شود. دروغگو اوست که به خودش دروغ می گویند.چون حقیقت خودشان را اشتباه می بینند.
چهارشنبه 27 12 1393 23:46
نکات جلسه ٢٥٨-----------انسان تنها موجودی است که دو عالم دارد.هم عالم حیوانات.هم فرشتگان.زبان خانه اندیشه است. چاه در شعر عطار یعنی باطن.یعنی از بیرون به درون رفتن.و آه و تنفس هم یعنی از درون به بیرون آمدن.اشک و آه از چاه معرفت بالا می آیند. البُکاءُ مِن خَشیَةِ اللّه مِفتاحُ الرَّحمةِ؛ آب حیات یعنی : معرفت**می ، زمانی است که معرفت از حد معانی خارج می شود
چهارشنبه 27 12 1393 23:46
257-----920428سخن وقتی گفته شد وارد عالمی می شود که به قول فیلسوف آلمانی: عالم سوم است.نه عین است و نه ذهن.در یک کتاب ، حجم آن ، عین است و معانی مندرج در آن که در ذهن ما هست ، ذهن است ، عالم ذهن است و این معانی که هنوز درون ما نیامده است عالم سوم است.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:46
256--------920421عادت بزرگترین دشمن تفکر است.ان الله لا یغیر القوم حتی یغیر ما بانفسهم. هفت شهر عشق عطار هفت لایه ی درونی عطار است. Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:46
255---------920414‏-------جلسه ای زیبادر نظر مجنون غیر لیلی مرده است.!!!****کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام.****هدهد نماد پرواز روح آدمی است.پرواز از این جهان به جهان دیگر.از ملک به ملکوت.از ناسوب به لاهوت.از دنیا به آخرت.هد هد خود حضرت سلیمان است.همه ی پرندکان ِ منطق الطیر ، مرتبه ای از درون آدمی است.*********الله اکبر(تکبیر نماز) هم یعنی ماسوا را مر
چهارشنبه 27 12 1393 23:45
جلسه 254--------920407سالک یا همان آگاهی می تواند به تمام زمان ها سفر کند و به زبان حال با همه صحبت کند.خدا شکم ندارد پا ندارد ولی دست دارد!!!.دست مظهر قدرت خداست.----------------------کوه انانیت انسان است.که سخت و بزرک است و با تجلی ، مندک و محو و نابود می شود.و با رفتن کوه ، تجلی حق ظاهر می شود.خداوند می فرماید: انا عند قلوب منکسره.Normal0false
چهارشنبه 27 12 1393 23:6
جلسه 253---------920326مصیبت نامه عطار.داستان ابراهیم ادهم.انسان بدون آرمان مرده است.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:6
جلسه ٢٥٢نور و ظهور و حضور یک معنی هستند.حیوان هوش دارد و نظر ندارد.هنر سه قسمت است:اخلاق،زیبایی شناسی،دیناُمی(درس نخوانده ، لقب پیامبر): یعنی سکوتی که صدایش از حق است.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
چهارشنبه 27 12 1393 23:6
251-------920310------------------------------------انسان از ابتدای بدنیا آمدن که دنبال شیر مادرش می گردد تا آخر عمرش همیشه دنبال چیزی است. انسان همیشه طلب دارد و ناراضی است.حتی اگر کل هستی را تسخیر کند هوس تسخیر غیب را دارد.‏‎ ‎ و بالاترین چیزی که می خواهد جاودانگی است. و از این جاودانگی آگاهی دارد!!! و می خواهدش. و انسان تنها موجودی است که بین
چهارشنبه 27 12 1393 23:5
صحبت سالک با بهشتجلسه 250-----------920303-----------------------پرسش ، تقوای عقل است. عقل به عنوان فکر فعالیت محض است.حرکت است.زندگی است.زندکی بدون سوال نمیشود. بهشت می گوید من بهشت دیگری دیده ام  که بهشت شده ام. یعنی جمال حق. یعنی کوثر.*****حضرت آدم هم این بهشت را بخاطر آن بهشت رها کرد!!!!!***********راه رسیدن هم ولایت امیر المومنین است.*****
چهارشنبه 27 12 1393 23:5
**مرگ**نکات جلسه 249-----------920227----------------------علت ترس از مرگ:·         یکی اینکه ناشناخته است.·         یکی اینکه خودمان را جزء طبیعت می دانیم و نمیخواهیم از آن جدا شویم. تن محل عبور است.محل ماندن نیست. ***مرگ اختیاری:  در قید تن نبودن***قرب نه بالا ونه پستی جست
چهارشنبه 27 12 1393 23:5
گفتگوی سالک فکرت با آتشجلسه 248---------‏‎920220‎----------------------حضرت همان حضور است آتش نورانی استگرما بخش استبالا می رود این آتش غیر را میسوزاند  و چون این جهان را سوزاند آن جهان زیبا پدید می اید (فرق معجزه با سحر: ) سِحر واقعیت ندارد. نمود است بود نیست.سخنی که از وادی نیستی می اید در حقیقت از خداست. حضرت محمد ص فقیرترین بودند و
چهارشنبه 27 12 1393 23:4
X