سلام
در این وبلاگ مطالب زیر را گرد آورده ام:
+ گزیده هایی از سخنان علمای عزیزی که شنیدن حرف هایشان واقعا برای یک انسان دانشجو و حق طلب لازم به نظر می رسد .
+ آیات، احادیث و اشعاری که به نظرم جالب می آید و جای فکر دارند.
+ نوشته های خودم در زمینه های شعر و فلسفه و عرفان و دل نوشته و اقتصاد و سیاست و الکترونیک(که رشته تحصیلی ام است) و فیزیک.
یا علی
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 324 ==================================آنجا که حضرت
رسول(ص) می گو ید ما
عرفناک حق معرفتک
به زبان نبوت و به صورت ظاهری است ولی آنجا که می فرماید من رانی فقد راء الحق یا حضرت امیر می فرماید خدایی که نبینم نمی پرستم به زبان ولایت و باطن است.ظاهر را باید
در مظهر دید. اگر توجه خدا به اشیا نبود اشیا نبودند. توجه از
وج
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 322========================***شاعرِ حکیم، منطق تخیل و منطق تعقل را در هم آمیخته و تنها در ساحت
بالاتر که محیط است این کار شدنی است که آن وحدت و یکانه پرستی است.******چیست توحید
خود آموختن // خویشتن را پیش واحد سوختن.******عقل رسیدن به وحدت است.*** خیال کثرت بین است. در توحید تعقل و تدین
و تخیل یکی می شود و کثرت در در
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 322========================***شاعرِ حکیم، منطق تخیل و منطق تعقل را در هم آمیخته و تنها در ساحت
بالاتر که محیط است این کار شدنی است که آن وحدت و یکانه پرستی است.******چیست توحید
خود آموختن // خویشتن را پیش واحد سوختن.******عقل رسیدن به وحدت است.*** خیال کثرت بین است. در توحید تعقل و تدین
و تخیل یکی می شود و کثرت در در
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 321========================هر حیوانی
آوای مخصوص به خود دارد که مختص اوست و با آن شناخته می شود و غریضی و طبیعت اوست.
ولی انسان با سخن شناخته می شود که در بدو تولد نمی داند و بعد یاد می گیرد!!! از کجا
می آموزد؟ ار بیرون.!!!پس انسان
درون و برون دارد و می داند که برونش غیر از درونش است.!!! بیرون حیوانات بیرون از
پوستشان ا
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 320 --- در فضیلت سکوت. از نصایح به جمشید شاه========================انسان اجتماعی
است ولی یک خلوتگاه دارد که جز خودش و خدا کسی در آن راه ندارد: سر سویدا. خلوت و جلوت.کلام انسان
از خلوتش با محاسباتی که می کند می آید.سه چیز در
همه هست: حقیقت و زیبایی و خوبی. که همه اینها را دوست دارد و اینها نهاد زندگی آدم
است.صدق و کذ
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 318========================از ترکیب
"هست" و "باید" حرکت ایجاد می شود. باید ناشی از عقل است. دور
انسان از حق است به هیولا و به حق. یعنی کل هستی. انسان مرکز دایره هستی است. ((در
خلاصه سخنرانی آیت الله تهرانی توجه شود که ایشان قوس صعود و نزول را با قرآن نازل
و قرآن(دعای) ساعد تفسیر می کردند. با درست دانستن هر دو این عزیزان
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 317========================جایی که جلال
تجلی کند چیزی غیر از حق نیست. ولی تجلی جمال در دریا و صحرا هست.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 315=======================مستوی القامه
معنی دومی می دهد که انسان حرکت عمودی عقلانی دارد.!!!عقل بر تاریخ
است نه برعکس.برای کنترل
وهم باید با عاقلان هم نشین شد.هیچ کس از
باطل و شقاوت خوشش نمی آید بلکه نمی داند که نمی داند و توهم دارد.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 314======================= جـهـت از دیـده چـون نـهـان بـاشد؟// دیــدن بــیجـهـت
چـنـان بـاشـد از نــبــی جـز
نـفـس نـبـود آنـجـا// &nb
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 311=======================شاه بدان
صید چنان صید شد//کش همگی بسته ی آن قید شد***پایین به بالا راه ندارد. بلکه
اگر بایین آماده باشد بالا خودش به سراغش می آید.*** عنایت ، حبه ، جود. تمام
این عالم شکار است. عالم تنازع بقاست.تعالی شکستن
قیود است. دنیا یعنی خواستن آن. در قید آن بودن است. دنیا یعنی پست تر. (مثل
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 310=======================این دنیا
عالم مزج و ترکیب است. بدی و خوبی مطلق درش نیست. البته انسان هایی مثل کافکا بدبین
مطلق بوده اند و از طرف دیگر اولیا می گویند ما رایت الا جمیلا***آهنگری
که بر آهن می کوبد به آن دارد می گوید خودت را با خیال من تطبیق کن.*** نقاش به رنگ ها و کاغذ همین را
می گوید. شاعر هم همینطور.داستان ح
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه ٢٩٥ - ٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه
را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند.
تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده
از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از
فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 296-29 فروردین٩٣=================================فارابی مدینه
فاضله ای معرفی می کند که در آن حکومت با حکیم و حکمت است.فارابی سرّ
انبیا را هوش آنها می داند.!!!Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 299=======================فارابی
یک کتاب دارد به نام کتاب "حروف"."از" و "تا" به چه معناست و آیا مصداق دارد؟ربط: هوا
گرم است. "است" یعنی ربط. ما هنگام نگاه کردن به اشیا مولکول و سلول نمی بینیم. ***بلکه مرتبط
شده ها را می بینیم.***ربط چیست
و رابط چیست؟آن زیبایی
که در کل مشاهده می شود برای قانون مند بودن
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 308=======================سخن بر سه
حالت است:·
سخن معاشرت·
سخن ذکر·
تفکر تفکر و تذکر
انسان را از سطح زندگی بالا تر می برد.ذکر فکر را
به کذشته و آینده می برد.
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 309=======================جدی را نباید
بازی گرفت بلکه بازی را باید جدی گرفت. مثل فوتبال.دل از مـن
بـرد و روی از مـن نـهان کرد// خــدا را بـا کـه ایـن بـازی تـوان کـردجلوه ی خدا
در همه جا مشهود است و ذات او دیده نشده.***رشته ی باریک عقل است که موجودات را که مثل دانه های تسبیح هستند
به هم وصل می کند.***Normal
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه 307=======================تکرار وجود
ندارد. در کثرت واحد هایی وجود دارد که هر کدام غیر از دیگری است. ما لحظه ی تکراری
نداریم.بازگشت کثرت
به مرجعش است، یعنی به واحد بر می گردد.هر چه که
دید باید اول خدا دید.فاتحه فکرت
و ختم سخن//نام خدایست بر او ختم کن***فکر و آگاهی در جهان پر است
و کافی است بواسطه ی استعداد
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه ٢٩٥ - ٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه
را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند.
تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده
از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از
فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
گزیده
هایی از برنامه معرفت با حضور استاد دینانی ---- جلسه ٢٩٥ - ٢٢فروردین==================================فارابی فلسفه
را به اسلام وارد کرد. برای همین او را تقبیح می کنند.
تعریف خودش از فلسفه "نظم دهنده ی فکر" است. خودش معتقد است که تقلید نکرده
از یونان بلکه ((از قلم افتاده این قسمت، شرمنده J))بسیاری از
فلسفه خوششان نمی آید ولی نمی دانند فلسفه به صورت نامرئی دارد در خودشان
گزیده هایی
از برنامه تلویزیونی معرفت با کارشناسی استاد ابراهیمی دینانی ---- جلسه ی 287 ----------------921125=========================کسی که گذشته
ندارد کودک می ماند.کسی که تاریخ
ندارد آینده و آرمان هم ندارد. فردوسی از
نژاد پرستی و قوم گرایی حمایت نمی کند بلکه از فرهنگ و ملت ایران صحبت می کند.فرهنگی ایرانی
به درستی معارف اسلامی را فهمید و مایه ی نشر آن شد.
جلسه ٢٨٦----------١٨
بهمن ٩٢============================هیجان و غم
ناشی از تعارض هاست.و بدترین
تعارض بین دو موضوع حق است.مثل جنگ رستم و سهراب.پس هر کسی
تعارضی دارد.با عقل می
توان بین این تعارضات صلح برقرار کرد و زندگی کرد.حماسه زمانی
شکل می گیرد که انسان هویتش را در خطر می بیند. عقل هم دلیل
است هم خلیلکیمیاییست
که دشمنی را به دوستی و بدی را خوبی می کند چرا که جهل
جلسه 285-------921111====================فردوسی می
گوید:چنین است
آثار نقش جهان که حق آشکار است و عالم نهان.این قبل از
ابن عربی است.ما رایت شیء
الا رایت حق معه و قبله و بعده.Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
گزیده هایی
از برنامه تلویزیونی معرفت با کارشناسی استاد ابراهیمی دینانی ---- جلسه ی ٢٨٤------------٤بهمن٩٢=====================================شعری از
فردوسینترسم
که دارم ز روشندلی//به دل مهر جان نبی و علی//چه گفت آن خداوند
تنزیل و وحی//خداوند امر و خداوند نهی//که من شهر علمم علیم در است//درست این سخن
گفتِ پیغمبر است.درب یعنی
گشادکی فکر و عقل به سوی غیر.بسته بودن
، مسدودیت و مح
جلسه ٢٨٣-------٢٧دی٩٢======================زمان یعنی
تحوّلمعلول شإنی
از شئون علت است.عین علت است.عین وابستگی به علت است. زمان از سرمد
می آید که بی کران است و بر زمین کران دار می شود. در کران مندی
سختی و تزاحم و بدی و دوری پیدا می شود. خدا هم نفس
دارد.نفخت فیه من روحی.نفس خدا همان کن است. برهان نور
عقل است و عقل نور حق است. اطیعو الله
ا
جلسه 282----921020=====================بررسی شاهنامه خرد چشم جان
است. شکر نعمت
خرد را نمی توان گفت چرا که آنکه شکر می کند خرد است و خود شکر کردن هم نعمت است. آز و نیاز
همزادند. چشمه تشنه
ی تشنگان است و حکیم در پی گوش باهوش.( نه گوش خر) در فرهنگ
ما شناخت از هستی جدا نیست!علم خدا عین
ذاتش است.Normal0falsefalse
گزیده
هایی از برنامه معرفت-استاد دینانی-جلسه ٢٧٩===========================هفت خان رستم
هفت مرحله نفس است. انسان همه
چیز را با اندیشه و سخن خلق میکند ولی خالق
زبان خداست.( ساختار زبان )زبان ذاتا
متا فیزیکی است. چرا که با کلیات ساخته می شود و کلیات در فیزیک نیست.حکمت خسروانی
قبل از اسلام در ایران بوده و اسلام آن را متبلور کرد.بندگی کامل
ظهور فهم عجز عقل از فهم کنه
جلسه 294--------930104====================فلسفه زبان
وجود است!این فیلسوف
نیست که سراغ فلسفه میاد بلکه برعکس است.فلسفه قبل
از آفرینش است چرا که آن تجلی هستی است و این زبانش.ما اگر با
یک فیلسوف گفتگو کنیم گویا هم اکنون اینجاست و زنده است.چرا که فلسفه
پوسیدکی و کهنگی ندارد.بر خلاف علم
که بعدی قبلی را منسوخ می کند و از مسایل جدید صحبت می کند .در فلسفه همه از یک چیز
صحبت می کنند
جلسه 293---------930109====================تعجب مخصوص
انسان است چرا که مستلزم عقل است.قصه گویی
برای انسان است.و البته برای خدا.مشکل امروز
این است که اطلاعات زیادی دارد ولی به آنها
تامل و ریشه یابی نیست.(مانند رایانه ای که پر از اطلاعات است ولی از آن خبر
ندارد)فره . بر
اساس فره مند.از خدا است.قدرت ایزدی است.هفت خان را
که رستم طی کرد تا به کیکاووس برسد و او را نجات دهد. &
جلسه 289
---------- 099212======================آشیانه سیمرغ
کوه قاف است که مقام معنوی بالا است.رستم بواسطه
زال و سیمرغ به عالم معرفت و منطق الطیر وصل می شود و ایده می گیرد.پرواز یعنی
اوج معنی و معرفت.و علمنا منطق
الطیر.بود جهل علمی
که برهان نشد.باران پاک
می کند و می رویاند. علم هم همین کار را با روان انسان می کند.فردوسی بر
نام تاکید دارد ولی منظورش نشان دروغین نیست که